Jeśli integracja sensoryczna przebiega prawidłowo i mózg potrafi właściwie interpretować, scalać oraz przetwarzać informacje, to zachowanie dziecka jest adekwatne do danej sytuacji w takich sferach jak:
• rozwój ruchowy (duża i mała motoryka)
• rozwój emocjonalny
• rozwój społeczny
• rozwój mowy
• rozwój procesów uczenia.
Zajęcia ruchowe z elementami integracji sensorycznej są specjalnie zaprojektowanymi aktywnościami, które pomagają dzieciom i osobom z trudnościami w integracji sensorycznej rozwijać swoje umiejętności i komfort w radzeniu sobie z bodźcami z otoczenia. W trakcie tych zajęć często wykorzystuje się różnorodne sensoryczne bodźce, takie jak dotyk, propriocepcję (wrażenie położenia ciała) i równowagę, aby wspierać rozwój motoryczny i sensoryczny.
Podczas zajęć ruchowych z elementami integracji sensorycznej dzieci mogą być zaangażowane w różnorodne aktywności, takie jak skakanie na trampolinie, wspinanie się po ściance, balansowanie na desce balansującej, układanie układanek, prace z piaskiem kinetycznym, lub wykonywanie ćwiczeń ogólnorozwojowych. Te aktywności pomagają dzieciom rozwijać propriocepcję, czyli świadomość położenia i ruchów swojego ciała w przestrzeni.